Wat is Functional Training?


Functional Training is hét revolutionaire trainingsprogramma dat sporten spannend, uitdagend, motiverend en vooral leuk maakt voor iedereen! Functional training wordt gegeven in kleine groepen van 2 tot 12 deelnemers waarbij gestimuleerd wordt om op een natuurlijke manier te bewegen.LifeMaxx-ruw-klein-90

Bij Functional training verbeter je jouw uithoudingvermogen, kracht, stabiliteit, snelheid en flexibiliteit. De tijdsduur is niet van belang en kan dan ook per week verschillen, maar meestal ligt deze rond de 30 à 40 minuten. De oefeningen zijn functioneel, d.w.z. dat het lichaam getraind wordt om activiteiten uit het dagelijks leven met gemak te kunnen uitvoeren. Bij veel oefeningen wordt er dan ook gebruik gemaakt van het eigen lichaamsgewicht of materiaal dat het HELE lichaam uitdaagt om mee te werken bij de uitvoering van de oefening. Hierbij kun je denken aan oefeningen met kettlebels, sandbags, speedladders, etc. Bij de meeste oefeningen wordt het hele lichaam getraind waardoor de intensiteit zeer hoog ligt. Omdat het hele lichaam in één keer wordt getraind, is het effect van Functional Training t.o.v. reguliere fitnesstraining minstens net zo groot, dan niet groter. Je kracht en conditie gaan razendsnel vooruit en de calorieverbranding ligt hoog. Door de hoge intensiteit blijft de calorieverbranding zelfs lange tijd na de training verhoogd.LifeMaxx-ruw-klein-48

Voor wie?


Functional Training is voor IEDEREEN en dus heel toegankelijk. Iedereen kan op zijn eigen niveau meedoen, hiervoor hoef je geen ervaren sporter te zijn. Alle oefeningen worden zo aangepast dat deze voor jou uitvoerbaar zijn. Als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en graag effectief en efficiënt wil trainen, dan is dit jouw les.

Hoe vaak?


Al met één les per week ben je bezig met je gezondheid. Een intensieve training van een half uur is al voldoende voor een optimale conditie en voldaan gevoel. Functional Training is de nieuwe manier van trainen en toegankelijk voor iedereen: jong en oud, getraind maar vooral ook ongetraind.

Onderzoek


Trainen met een hoge intensiteit is al langer onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Meerdere onderzoeken tonen aan dat kort trainen met hoge intensiteit het lichaam in een fittere toestand brengt waarbij aanzienlijk hogere prestaties geleverd worden. Een ander bewezen effect is de gunstige invloed op de insulineresistentie wat voor mensen met overgewicht en diabetes van belang is. Daarnaast is de kans op blessures kleiner door de kortdurende belastingen.

Voordelen Functional Training:


  • voor iedereen toegankelijk
  • training in kleine groepen met persoonlijke aandacht
  • het hele lichaam wordt getraind in een korte tijdsduur
  • snelle verbetering kracht en conditie